“Vlekkeloze subsidietrajecten”
Guus Alfrink, Directiesecretaris
In de logistieke sector is een grote vraag naar werknemers. Goed opgeleide mensen die adequaat kunnen worden ingezet. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek werkt volop mee met het invullen van die vraag. Directiesecretaris Guus Alfrink: “We zijn een branche-instituut voor werkgevers en werknemers in de logistieke sector. Onze voornaamste taken zijn het werven, opleiden en detacheren van jongeren, maar ook het laten instromen van al wat oudere werknemers. Daarnaast richten we ons op de duurzame inzetbaarheid van deze medewerkers.”
In de logistieke sector is een grote vraag naar werknemers. Goed opgeleide mensen die adequaat kunnen worden ingezet. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek werkt volop mee met het invullen van die vraag. Directiesecretaris Guus Alfrink: “We zijn een branche-instituut voor werkgevers en werknemers in de logistieke sector. Onze voornaamste taken zijn het werven, opleiden en detacheren van jongeren, maar ook het laten instromen van al wat oudere werknemers. Daarnaast richten we ons op de duurzame inzetbaarheid van deze medewerkers.”
Het Sectorinstituut werft en neemt jongeren in dienst waarna ze een BBL-opleiding kunnen volgen. Ook oudere werknemers die vanuit een andere branche willen overstappen naar de logistiek kunnen rekenen op begeleiding. “We kijken bijvoorbeeld hoe we opleidingen kunnen financieren en welke subsidies er beschikbaar zijn”, zegt Alfrink. Hij legt vervolgens uit dat duurzame inzetbaarheid betrekking kan hebben op zowel de fysieke gesteldheid van werknemers als op hun omgeving. “Gezonde medewerkers in een veilige werkomgeving, zo zou je het kort kunnen omschrijven. We verzorgen onder meer trainingen, cursussen en workshops.”
“We zijn over de samenwerking met Gilde-BT in elk opzicht nog net zo tevreden als vijftien jaar geleden.”
Zo’n vijftien jaar geleden kwam het Sectorinstituut – 150 medewerkers waarvan de helft werkzaam op het hoofdkantoor in Gouda en de rest verdeeld over het hele land – in contact met Gilde-BT. Alfrink legt uit hoe dat contact tot stand kwam. “We zaten destijds in een lastige financiële periode, moesten afslanken. Dat betekende ons richten op onze core business en ondersteunende diensten, zoals ICT, bij externe partijen onderbrengen.” De ICT werd bij Gilde-BT ondergebracht en dat is nog steeds het geval, zegt hij. “Ze onderscheiden zich door hun precieze manier van werken, efficiënte aanpak en de mogelijkheid snel internetapplicaties te ontwikkelen. Heel plezierig is ook dat ze meedenken, dat ze goed oog hebben voor de verschillende aspecten van onze organisatie en de uiteenlopende relaties zoals met werkgevers- en werknemersorganisaties, maar bijvoorbeeld ook met overheden.”
Hij wijst vervolgens op de belangrijke rol die Gilde-BT speelt bij het binnenhalen van scholingssubsidies, heel belangrijk voor een organisatie als het Sectorinstituut. “Dankzij hun nauwkeurige aanpak kunnen we alles probleemloos verantwoorden, is alles traceerbaar en voldoen we volledig aan de bewijslast. Op die manier hebben we de afgelopen jaren flinke bedragen aan subsidies binnen gekregen. We zijn over de samenwerking met Gilde-BT in elk opzicht nog net zo tevreden als vijftien jaar geleden.”
EEN VERGELIJKBAAR VRAAGSTUK ZOALS GUUS AALFRINK VAN STL?
Geïnteresseerd in andere klantstories?
TechForce
Jeroen Speelman, Directeur
“Dankzij portal Gilde-BT gestructureerd inzicht in aanvraag WBSO”
ROC Midden Nederland
Hans Franken, Manager Backoffice
“Applicatie BOP wordt steeds veelzijdiger”
SSFH
Eerke Steller, Projectleider vergoedingen
“We kunnen de huisartsenzorg weer meer over de zorg laten gaan”
Techniekfabriek NS
Marian Hafkenscheid, Projectleider opleidingen
“Onderhoud moderne treinen vraagt om up-to-date kennis”
Plusport
Yvonne Loef, Directeur
“Ik kom regelmatig mensen tegen die een van onze cursussen hebben gevolgd”
GVB
Aria Noorlander, Manager Technische Support Opleidingen
“Goed onderhoud vraagt om actuele kennis en vaardigheden”
Connexxion Openbaar Vervoer
Adrie Schalkwijk, Manager L&D
“Een leven lang leren”
USG People
Henk Deen, Functioneel Applicatiebeheerder
“Ik bel nooit voor niets”