Steun in de rug voor werknemers en werkgevers in de schildersbranche
Wie zich als werknemer in de schilders- of onderhoudsbranche wil laten om- of bijscholen, kan daar subsidie voor krijgen van Stichting Mijn Carrière. Werkgevers hebben in zo’n geval de mogelijkheid compensatie voor verletkosten aan te vragen. Via de website van de stichting, www.startmijncarriere.nl, kan dat op een eenvoudige manier worden geregeld.
Christina Kwee is teamleider bij Gilde-BT Software & Services en in die hoedanigheid betrokken bij ‘Stichting Mijn Carrière’. Ze legt uit dat de portal ter ondersteuning van de stichting is ingericht volgens de wensen van de klant. “De portal is dusdanig ontwikkeld dat het aanvragen van subsidie voor diverse regelingen uiterst eenvoudig is. Onze ervaring in andere branches gebruiken we om de inrichting zo optimaal mogelijk neer te zetten.”
Voorwaarden
Het doel van het initiatief is dat mensen uit de schilders- en onderhoudsbranche door middel van scholing fit en gemotiveerd kunnen doorwerken tot hun pensioen. Gilde-BT verzorgt de gehele administratieve afhandeling voor dit project. De portal faciliteert een flow waarbij voorwaarden worden gecheckt en de aanvrager relevante data moet invullen. Deze subsidiemogelijkheid is bedoeld voor werkgevers en werknemers. Voor een werkgever die werknemers in dienst heeft, is het dankzij deze regeling mogelijk om compensatie voor verletkosten aan te vragen. Belangrijk daarbij is dat de scholing plaatsvindt bij een erkende opleider.
Aanmeldingen
Is aan alle voorwaarden voldaan, dan worden de gegevens in het systeem verwerkt. Werknemers kunnen tot 2.500 euro (exclusief btw) subsidie aanvragen. Het is mogelijk meerdere subsidieaanvragen te doen. Het inschakelen van een loopbaancoach kan eveneens worden vergoed. Werkgevers kunnen per werknemer compensatie voor verletkosten krijgen tot 1.000 euro. “Dat de behoefte in de branche leeft, zien we aan het groeiend aantal aanvragen. In ons maandelijks overleg met CAOP, onze klant en tevens aanspreekpunt voor dit project, horen we dit dan ook terug.”
Optimaliseren
Als teamleider is Christina bij meerdere projecten van Gilde-BT betrokken, vertelt ze. Voor Stichting Mijn Carrière zijn twee van haar collega’s actief die het volledige traject van de subsidieaanvragen beheren en ook regelmatig contact hebben met CAOP. “Onder meer over of alles in de backoffice goed verloopt, maar bijvoorbeeld ook om bepaalde zaken te optimaliseren. Zeker nu er steeds meer aanmeldingen binnenkomen, kan het zijn dat er in de software iets moet worden aangepast. De communicatie over en weer verloopt goed en ook vanuit de sector komen positieve geluiden. Het systeem biedt overzicht en werknemers kunnen nu breder en op de juiste wijze worden ingezet dankzij de bijscholingsmogelijkheden.”