“Onderhoud moderne treinen vraagt om up-to-date kennis”
Marian Hafkenscheid, Projectleider opleidingen NS Techniekfabriek
In moderne treinen zit steeds meer elektronica. Dat vraagt om meer systeemdenken en een daarop aansluitend kennisniveau van bijvoorbeeld de medewerkers die de reparaties aan en het onderhoud van die treinen verzorgen.
In moderne treinen zit steeds meer elektronica. Dat vraagt om meer systeemdenken en een daarop aansluitend kennisniveau van bijvoorbeeld de medewerkers die de reparaties aan en het onderhoud van die treinen verzorgen.
Zoals bij de NS. Daar worden sinds 2012 ruim 800 monteurs bijgeschoold met onder meer een BBL-opleiding Mechatronica op niveau 2 en 3. “We zijn om verschillende redenen met deze opleiding begonnen”, legt Marian Hafkenscheid uit, projectleider Opleidingen Techniekfabriek bij de NS. “Enerzijds omdat we zelf vinden dat de kennis van onze mensen up-to-date moet zijn. Medewerkers zelf gaven ook aan dat zij middels opleiding kennis en vaardigheden op peil wilden houden. Anderzijds was er ontwikkeling ten aanzien van Europese en Nederlandse regelgeving over eisen aan medewerkers die werkzaamheden op het gebied van onderhoud van treinen verrichten. Ze maakt duidelijk dat het aantal kwalificerende MBO opleidingstrajecten in de afgelopen jaren is uitgebreid. Naast Mechatronica kwam er in 2015 de opleiding SOT (Service- en onderhoudstechniek) -Elektro en Constructie bij, en in 2017 een opleiding SOT-Werktuigbouwkunde. Opleidingen op maat, zegt Hafkenscheid. Tijdens een uitgebreide intake wordt kennis en kunde van de individuele monteur onderzocht. Hieruit volgt persoonlijk advies voor het opleidingstraject. “De opleidingen zijn heel praktijkgericht en grotendeels afgestemd op de situatie bij de NS. Met een landelijk erkend diploma als resultaat.”
Gilde-BT zorgt dat alles gestroomlijnd verloopt.”
Momenteel zijn er 7 groepen met zo’n 12 medewerkers actief. De opleidingen worden op diverse locaties gegeven door ROC Gilde Opleidingen, het projectmanagement wordt sinds het begin in 2012 gedaan door Gilde-BT. Hafkenscheid: “Gilde-BT zorgt dat alles gestroomlijnd verloopt. Daarmee halen ze ons veel werk uit handen. Het gaat om een grote groep deelnemers met daaromheen veel administratieve stromen.
Ze doen infosessies, hebben contacten met deelnemers, docenten en praktijkbegeleiders, plannen toetsen, noem maar op.” Mede dankzij Gilde-BT, merkt Hafkenscheid op, sluiten de opleidingen goed aan op de dagelijkse praktijk bij de NS. “Natuurlijk hebben ROC Gilde Opleidingen en wij daarin eveneens een rol. Wij moeten goed omschrijven wat we precies willen, het ROC moet dat in de opleiding laten terugkomen. Gilde-BT is daarin de verbindende schakel. Ze coördineren, sturen aan en voeren uit; onderhouden en bewaken tevens het Learning Management Systeem. Omdat ze dat inmiddels al jaren voor ons doen, weten ze heel goed wat er door ons wordt gevraagd. Dat vergemakkelijkt het traject en is de basis van een prima samenwerking.”
EEN VERGELIJKBAAR VRAAGSTUK ZOALS MARIAN HAFKENSCHEID VAN NS?
Geïnteresseerd in andere klantstories?
TechForce
Jeroen Speelman, Directeur
“Dankzij portal Gilde-BT gestructureerd inzicht in aanvraag WBSO”
ROC Midden Nederland
Hans Franken, Manager Backoffice
“Applicatie BOP wordt steeds veelzijdiger”
SSFH
Eerke Steller, Projectleider vergoedingen
“We kunnen de huisartsenzorg weer meer over de zorg laten gaan”
Plusport
Yvonne Loef, Directeur
“Ik kom regelmatig mensen tegen die een van onze cursussen hebben gevolgd”
GVB
Aria Noorlander, Manager Technische Support Opleidingen
“Goed onderhoud vraagt om actuele kennis en vaardigheden”
Connexxion Openbaar Vervoer
Adrie Schalkwijk, Manager L&D
“Een leven lang leren”
USG People
Henk Deen, Functioneel Applicatiebeheerder
“Ik bel nooit voor niets”
Sectorinstituut transport & logistiek
Guus Alfrink, Directiesecretaris
“Vlekkeloze trajecten”