“Een leven lang leren”
Adrie Schalkwijk, Manager Learning & Development Connexxion
Bijscholen, omscholen, een ‘leven lang leren’ hoort voor veel mensen net zo goed bij hun werk als de zomervakantie – het komt regelmatig terug. Zo ook bij Connexxion, de grootste personenvervoerder van Nederland, vertelt manager Learning & Development Adrie Schalkwijk. Hij heeft binnen het bedrijf, zegt hij, feitelijk een dubbelrol. “Als manager van de Connexxion Academy ben ik betrokken bij de ontwikkeling van leertrajecten maar ik houd me eveneens bezig met functieprofielen.”
Bijscholen, omscholen, een ‘leven lang leren’ hoort voor veel mensen net zo goed bij hun werk als de zomervakantie – het komt regelmatig terug. Zo ook bij Connexxion, de grootste personenvervoerder van Nederland, vertelt manager Learning & Development Adrie Schalkwijk. Hij heeft binnen het bedrijf, zegt hij, feitelijk een dubbelrol. “Als manager van de Connexxion Academy ben ik betrokken bij de ontwikkeling van leertrajecten maar ik houd me eveneens bezig met functieprofielen.”
Bij Connexxion is, onder meer door de vergrijzing, continu behoefte aan nieuwe medewerkers, zegt Schalkwijk. Die worden intern opgeleid en geëxamineerd, conform de officiële CCV-reglementen. Hij omschrijft hoe zo’n procedure verloopt. “De sollicitatie bestaat uit een aantal gesprekken en een rijtest. Vinden we dat we iemand de voor chauffeur benodigde vaardigheden kunnen bijbrengen, dan start de opleiding. Die bestaat uit een theoretisch deel met drie examens en daarna starten de rijlessen, eveneens gevolgd door drie examens.”
“Next Level LMS van Gilde-BT zorgt voor kostenbesparing.”
Daarnaast krijgen bestaande chauffeurs om de vijf jaar bijscholing, geeft Schalwijk aan. “Ze moeten hun vakbekwaamheid bijhouden en voldoen aan de code 95-richtlijnen. Daarbij wordt nadrukkelijk naar nieuwe ontwikkelingen gekeken zoals nu met de opkomst van elektrische voertuigen. Hoe gaan ze daar veilig mee om, wat te doen bij pech, wat is de actieradius? Dat soort aspecten komen aan de orde.”
Het is een heel pakket aan opleidingen, gericht op de diverse doelgroepen. Dat wordt ondersteund, legt Schalkwijk uit, door een Learning Management Systeem (LMS), ontwikkeld door Gilde-BT. Dat LMS heeft onlangs een upgrade ondergaan naar ‘Next Level’ en is voorzien van nieuwe functionaliteiten. “We werken al zo’n tien jaar tot volle tevredenheid samen met Gilde-BT. Zij hebben hun LMS gekoppeld aan ons opleidingssysteem en dat helemaal afgestemd op onze wensen. Zodat we de gang van zaken rond de opleidingen goed in beeld krijgen.
We hebben het LMS nu vernieuwd. Dat is uitstekend verlopen dankzij de korte lijnen die Gilde-BT hanteert. Ze handelen praktisch, zijn van de inhoud, houden van heldere communicatie. Kijken ook naar de veranderingen waarmee we te maken hebben. Zoals het mogelijk verbreden van het opleidingspakket door samenwerking te zoeken met onderwijsinstellingen. Door meer generiek te programmeren kunnen we bovendien kosten besparen. Zo denken ze op allerlei vlakken mee. Dat is wel zo prettig, zo’n deskundige, actieve partner.”
EEN VERGELIJKBAAR VRAAGSTUK ZOALS ADRIE SCHALKWIJK VAN CONNEXXION?
Geïnteresseerd in andere klantstories?
TechForce
Jeroen Speelman, Directeur
“Dankzij portal Gilde-BT gestructureerd inzicht in aanvraag WBSO”
ROC Midden Nederland
Hans Franken, Manager Backoffice
“Applicatie BOP wordt steeds veelzijdiger”
SSFH
Eerke Steller, Projectleider vergoedingen
“We kunnen de huisartsenzorg weer meer over de zorg laten gaan”
Techniekfabriek NS
Marian Hafkenscheid, Projectleider opleidingen
“Onderhoud moderne treinen vraagt om up-to-date kennis”
Plusport
Yvonne Loef, Directeur
“Ik kom regelmatig mensen tegen die een van onze cursussen hebben gevolgd”
GVB
Aria Noorlander, Manager Technische Support Opleidingen
“Goed onderhoud vraagt om actuele kennis en vaardigheden”
USG People
Henk Deen, Functioneel Applicatiebeheerder
“Ik bel nooit voor niets”
Sectorinstituut transport & logistiek
Guus Alfrink, Directiesecretaris
“Vlekkeloze trajecten”