“Smart Driver Coaching haalt het beste uit een chauffeur”
Apployee is een dienstverlener die zich bezighoudt met onder meer performance-verbetering binnen de transportsector en bij logistieke bedrijven. Gilde-BT Software & Services richt zich onder andere op het ontwikkelen en implementeren van software-oplossingen op maat. Beide bedrijven bundelden hun krachten met als resultaat de applicatie Smart Driver Coaching. “Die zorgt er op basis van allerlei data voor dat chauffeurs en organisaties veel efficiënter functioneren”, zegt directeur Frank van den Essen van Gilde-BT Software.
Met de basis voor Smart Driver Coaching (SDC) was Gilde-BT al enkele jaren bezig, maakt Frank van den Essen duidelijk. “Er zijn wel enkele soortgelijke systemen, maar die zijn niet volledig en bovendien afhankelijk van de leverancier van de boordcomputer. Dat was ook de reden dat Apployee ons heeft benaderd. Zij zochten een systeem dat alle data kon verwerken. We zijn met elkaar in gesprek gegaan met de SDC als resultaat. Een systeem dat het beste uit een chauffeur haalt.”
uiteenlopende data
Hij legt uit dat er uiteenlopende data beschikbaar is bij transportbedrijven: over het voertuig, de bestuurder en de omgeving. “Die data wordt verzameld en inzichtelijk gemaakt. Dat gebeurt aan de hand van allerlei algoritmes. Een coach van Apployee gaat vervolgens samen met de leidinggevenden in het bedrijf de data analyseren, waarbij de leidinggevenden getraind worden deze data op een positieve manier te vertalen richting de chauffeurs. Volgens Frank staan daarbij drie speerpunten centraal: een beter inzicht in het rijgedrag, veiligheid en vitaliteit. “Met behulp van het programma en de verzamelde data kun je gedragsverandering stimuleren zoals een meer ontspannen en veiliger rijgedrag. Zo zijn er tal van andere voorbeelden.”
data verzamelen
Hij merkt op dat nadat de doelstellingen van het management duidelijk zijn, er gedurende enkele dagen data wordt verzameld. “Dat gebeurt door de mensen van Apployee en met behulp van ons systeem, de SDC. Op basis daarvan worden allerlei gedragingen dus geoptimaliseerd.” Hij noemt het werken in teamverband bij dat alles essentieel. “Medewerkers en management kunnen elkaar inspireren en motiveren. Beloon efficiënt gedrag ook.”
Enthousiast
Dat Smart Driver Coaching een succes is blijkt wel uit de reacties, geeft Frank aan. “We werken nauw samen met Apployee. Zij geven ons feedback waarop wij het systeem waar nodig finetunen. De laatste livegang, de laatste fine tuning, was op 1 mei. Maar ervoor waren de reacties al enorm enthousiast. Begrijpelijk. Er is zoveel winst te behalen. Het rendement is gigantisch waardoor de investering snel is terugverdiend. De brandstofkosten gaan omlaag. Het ziekteverzuim eveneens. De mensen worden er blij van. Nu bij vervoerbedrijven, maar in de toekomst zal Apployee SDC zeker ook gaan introduceren bij bijvoorbeeld taxibedrijven, koeriers, vrachtwagenproducenten en verzekeraars.”