HTM leerplein
100% transparantie in opleidingen en bekwaamheden
HTM heeft de weg ingezet naar een leven lang ontwikkelen. Daarnaast is het voor de in Den Haag gevestigde personenvervoerder cruciaal dat ze controle hebben op de bekwaamheden van hun medewerkers. Bij de aanbesteding kwam Gilde-BT Software & Services als winnaar uit de bus. De drive om een portal in te richten die volledig op de wensen en behoeften van de klant is afgestemd, gaf de doorslag.
Voor HTM is het belangrijk dat alle kwalificaties en bekwaamheden van de medewerkers goed in beeld zijn, zodat er op het juiste moment kan worden bijgeschoold. Bijvoorbeeld als kwalificaties niet meer up-to-date zijn. Veel van de kwalificaties hebben een link naar de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers, zoals het besturen van voertuigen als tram en bus. Indien een kwalificatie niet op orde is, mag de medewerker zijn functie niet uitoefenen. Vandaar dat het overzicht van de kwalificaties en bekwaamheden essentieel is. Lange tijd werd daarvoor gebruik gemaakt van o.a. Excel, maar de behoefte aan een volledig op HTM afgestemd systeem werd steeds groter. Dus kwam er een aanbesteding waarvoor ook Gilde-BT Software & Services werd uitgenodigd. Teamleider en hoofdprogrammeur Youri Stickelbruck weet dat de opdracht met een overtuigende presentatie werd binnengehaald.
alles geregeld
Daarmee werd de basis gelegd voor HTM Leerplein, een systeem voor het opleiden, plannen en gekwalificeerd houden van medewerkers, vertelt Youri. “Op het moment dat een bekwaamheid dreigt te verlopen, worden er automatisch mails verstuurd vanuit het systeem. Hierdoor kunnen de planningsverantwoordelijken de betreffende medewerker tijdig inplannen voor een scholing of training, zodat hij of zij aan het werk kan blijven.” Dankzij Leerplein, zegt hij, kan alles worden geregeld, van planning tot training, zowel voor de manager als voor de betreffende medewerker. “HTM heeft dankzij Leerplein nu een volledig overzicht van de bekwaamheden en kwalificaties van de medewerkers.”
Onderhoud
Om iedereen met het systeem vertrouwd te maken, zijn er diverse trainingen georganiseerd, zowel op locatie in Den Haag als bij Gilde-BT in Venlo. HTM Leerplein is inmiddels opgeleverd, geeft Youri aan, maar er is nog wekelijks contact tussen beide partijen. “Onder andere omdat wij het systeem voor HTM onderhouden. Willen ze iets aanpassen of een nieuwe toepassing doorvoeren, dan kunnen we meteen op die wens inspelen. Door het gebruik van het systeem, zeker in de beginfase, kom je bovendien nog zaken tegen die in de praktijk net even anders zijn. Maar de lijnen zijn kort en de communicatie verloopt vlekkeloos.”
Centraal
Door de koppeling met de HR-applicatie Beaufort, komen alle medewerkers in HTM Leerplein terecht en worden de data dagelijks bijgewerkt. Hierdoor zijn de gegevens in het systeem altijd up-to-date. “Maar het grootste voordeel is dat alles nu centraal in één systeem is ondergebracht. Dat betekent meer inzicht en overzicht. Verder worden er automatische berichten verzonden op het moment dat er actie moet worden ondernomen. Als dat goed wordt opgevolgd, hoeft HTM zich geen zorgen meer te maken over de bekwaamheden en kwalificaties van de medewerkers.”